Etusivu> Kirjastolehti > Charles Dickensin koti paljastaa uusia puolia suosikkikirjailijasta

Charles Dickensin koti paljastaa uusia puolia suosikkikirjailijasta

Rankka lapsuus teki Charles Dickensistä yhteiskunnallisen kirjailijan. Nykypäivän Dickens olisi tviittaaja tai bloggari.

Vasta 25-vuotias Charles Dickens oli vastikään menestyksen saavuttanut nuori kirjailija muuttaessaan keskiluokan asuttamalle Doughty Streetille yhdessä vaimonsa Catherinen ja heidän ensimmäisen lapsensa kanssa keväällä 1837.

Kirjailija asui talossa vain kolme vuotta, mutta nyt kotimuseona toimivan talon kokoelmiin hankitut huonekalut, maalaukset, valokuvat, kirjeet ja käsikirjoitukset kertovat Dickensistä tämän koko elämän ajalta.

Useat museon huoneista on kalustettu niin kuin ne kirjailijan täällä asuessa olivat. Eteishallin vasemmalla puolella aukeaa päivällissali, jonka kaappikellon kodikas pompottelu johdattaa vierailijan mukanaan Dickensin maailmaan keskelle viktoriaanista Lontoota.

“Dickens rakasti seuraa ja järjesti yhdessä vaimonsa kanssa usein illanistujaisia täällä kotinsa päivällissalissa tai yläkerran olohuoneessa”, Dickens-museon johtaja Cindy Sughrue kertoo.

“Hän oli täynnä energiaa ja lahjakkuutta. Hänen muodollinen koulutuksensa ei ollut kovinkaan pitkä, kaiken kaikkiaan vain muutaman vuoden pituinen. 15-vuotiaana hän sai työpaikan lakitoimiston kirjurina, mistä sitten jatkoi uraansa journalistiksi.”

Doughty Streetin kodissa Dickens viimeisteli journalistin työnsä ohessa ensimmäisen romaaninsa Pickwick-kerhon jälkeenjääneet paperit, joka oli jättimenestys. Doughty Streetillä valmistuivat myös seuraavat romaanit Oliver Twist ja Nicholas Nickleby, ja työn alla oli lisäksi ensimmäinen historiallinen romaani Barnaby Rudge.