Etusivu> Kirjastolehti > E-kirja voi säästää pitkän reissun Lapissa

E-kirja voi säästää pitkän reissun Lapissa

Kokeilussa melkein yhdeksän kymmenestä oppilaasta piti sähköisestä lukemisesta. Samalla koulujen oheislukemistoa saatiin päivitettyä.

Koulussa ollessani en vielä tiennyt sanaa sille kellastuneelle noin metrin mittaiselle kirjariville Aleksis Kiven Seitsemää veljestä. Kaikkien oli pakko lainata koulun kirjastokäynnin yhteydessä oma kappaleensa ja lukea. Kirjastossa työskennellessäni olen oppinut, että kyseessä oli oheislukemisto.

Oheislukemistot ovat muuttuneet ja uusiutuneet omien kouluaikojeni jälkeen, mutta liian usein oheislukemisto edelleen tarkoittaa kulahtanutta riviä jotain samaa kirjaa, joka ei voisi vähempää kiinnostaa. Sellaisten kirjojen pakkoluettaminen on kaukana uuteen kirjastolakiin kirjatusta tavoitteesta edistää lukemista ja lukutaitoa.

Rovaniemellä Lapin maakuntakirjastossa halutettiin tehdä tähän asiaan muutos. Siellä käynnistettiin hanke nimeltä Sähköinen oheislukemisto Lapissa. Mukana oli palveluntuottaja Ellibs Oy Ltd, kirjankustantamo Otava ja yleisten kirjastojen konsortio.

Tavoitteena oli paitsi oheislukemiston laadun ja saavutettavuuden parantaminen myös sähköisen lukemisen valmiuksien lisääminen ja medialukutaidon parantaminen.

Projektipäällikkö Tuija Jerndahlin mukaan tavoitteissa onnistuttiin hyvin.

”Mahdollisuus e-kirjojen lukemiseen kiinnosti oppilaita ja se oli nimenomaan vaihtoehtona erittäin toimiva ratkaisu”, Jerndahl sanoo.

Samaa mieltä olivat Jerndahlin mukaan myös koulun opettajat, joiden mielestä oppilailla pitää olla mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten he opiskelevat. Osaa oppilaista e-kirjat motivoivat.

Hankkeeseen osallistuneista oppilaista 75 prosenttia ei ollut aiemmin lukenut e-kirjaa. Hankkeen jälkeen oppilaista 25 prosenttia oppilaista oli sitä mieltä, että e-kirjan lukeminen on tosi helppoa ja kivaa. Kaikkein eniten, eli 63 prosenttia osallistuneista, oli sitä mieltä, että sähköinen lukeminen on ”ihan jees ja semisti helppoa ja kivaa”. Vain 11 prosenttia oli sitä mieltä, että sähköinen lukeminen on hankalaa ja tylsää.

Helppo saatavuus sai kiitosta

Pitkien välimatkojen Lapissa saatiin paljon hyvää palautetta siitä, että e-kirja on saatavilla silloinkin, kun matka kirjastoon on pitkä.

Yhteistyökoulut valittiin sekä Rovaniemeltä että maakunnasta. Yhteensä mukana oli 113 opettajaa ja oppilasta ympäri Lappia. Yksi yhteistyökouluista oli Ylitornion yhteiskoulun lukio. Äidinkielenopettaja Mirjami Hyttisen mielestä hanke oli onnistunut ja hän toivoisi sen jatkuvan.

Hyttinen huomasi, että sähköinen lukeminen onnistui myös harrastusreissuilla ja koulumatkoilla. Oppilailla on iPadit koulun puolesta ja ne ovat heillä yleensä mukana. Kirja saattaa unohtua kotiin, mutta e-kirja on siellä missä mobiililaitekin.

Opettajat antoivat kiitosta kokoelman tuoreudesta ja puhtaudesta. Sähköinen kirja ei kerää pölyä eikä kellastu.