Etusivu> Kirjastolehti > Jag saknar dig, du finländska bibliotek

Jag saknar dig, du finländska bibliotek

Biblioteken ber kunderna donera böcker.

JAG har bott i Skottland i sex år. Många undrar om jag saknar något finländskt. Nej, jag saknar varken rågbröd eller salmiak utan ett ordentligt bibliotek.

NÄR jag efter flytten till Edinburgh skaffade ett bibliotekskort fick jag en chock. I synnerhet det skönlitterära sortimentet var uselt. De lastgamla böckerna hade hundöron, och översatt litteratur fanns knappast alls.

Så Edinburgh är en biblioteksstad enligt Unesco? Vilket skämt!

SENARE klarnade det att biblioteken inte nödvändigtvis köper in boknyheter utan ber användarna donera sådana. Många kan visserligen dela med sig, eftersom böckerna i Storbritannien är så förmånliga att de som läser hellre köper sina böcker än anlitar biblioteken med deras eländiga urval.

EN lokal bibliotekarievän berättade att man hela tiden reducerar antalet låneböcker. Det är inte coolt att läsa, och de flesta besökarna anlitar biblioteket för datorernas skull. Bibliotekariens huvudsyssla är att hjälpa användarna att fylla i elektroniska ansökningar. “Vi har förvandlats till en arbetsförmedlingsfilial”, konstaterade min vän missnöjsamt.

STORBRITANNIEN hör till de EU-länder som har minst böcker per invånare. Under de senaste fem åren har man i Storbritannien dragit in cirka 350 bibliotek samtidigt som man minskar de befintliga bibliotekens anslag. Det finns dock undantag, såsom huvudbiblioteket i Edinburgh, som har en ny musik- och barnboksavdelning.

JAG måste medge att jag inte trivs i de skottländska biblioteken. De varken förlänger vardagsrummet eller kan betraktas som gemensamma mötesplatser utan utgör sjabbiga labyrinter med en stagnerad atmosfär. Helheten kronas vanligtvis av en nergången heltäckningsmatta, som dämpar störande ljud och därför lär ska passa i ett bibliotek.

DET är närmast äldre, barnfamiljer och hemlösa som besöker biblioteken. De som arbetar dagtid hinner inte nödvändigtvis till biblioteken, eftersom de stänger så tidigt. Många bokkaféer har ersatt biblioteken, vilket inte är något att undra över: de har satsat på trivseln, och hyllorna dignar av kvalitetstidningar och kvalitetsböcker.

DE allmänna bibliotekens tillstånd avspeglar det samhälleliga läget. Med en ständigt ökande ojämlikhet borde biblioteket ha till uppgift att se till att var och en – oavsett inkomstnivå – får tillgång till information och fantasi och förmåga till kritiskt läsande och tänkande. I vår föränderliga värld räcker det inte med att kunna fylla i ett formulär över nätet.

Skribenten bor i Edinburgh, översätter skönlitteratur till finska och är en biblioteksvän.