Etusivu> Kirjastolehti > Kapula kiertoon: Turhautunut kemisti tarttui rattiin

Kapula kiertoon: Turhautunut kemisti tarttui rattiin

Henri Schmidtin toimiston ikkunoista näkyvät Kolin kansallismaisemat.

Mikä sai sinut hakeutumaan kirjastoalalle?

Ennen kirjastoalalle tuloani opiskelin Jyväskylän yliopistossa kemiaa ja minusta tuntui, että opintoni olivat tyssänneet ja mielenkiintoni loppunut täysin. Lopulta rohkaistuin ja lähdin opiskelemaan alaa, josta olin nauttinut asiakkaana koko ikäni eli kirjastonhoitajaksi. Pari vuotta Lieksassa kirjastoautoa ajettuani voin sanoa, että alanvaihdos aikoinaan oli todella hyvä ratkaisu.

Mitkä ovat mielestäsi kirjastoautossa työskentelyn parhaat puolet?

Asiakasmäärät ovat sen verran pienet, ehkä 150 asiakasta kaikilla reiteillä yhteensä, että tässä oppii tuntemaan lähes kaikkien aikuisten asiakkaiden nimet sekä lukumieltymykset. Usein tulee poimittua pääkirjaston hyllyiltä sellaisia kirjoja mukaan, josta uskon jonkun tietyn asiakkaan pitävän. Maisemat “toimiston” ikkunasta ovat myös mainitsemisen arvoisia. Kolin kansallismaisemat ja Pielisen rannoilla ajellessa etenkin.

Millaisena näet kirjastoautotoiminnan haasteet tulevaisuudessa?

Lieksassa ainakin yksi haaste liittyy asiakkaiden vähenemiseen. Viimeisiä kyläkouluja ollaan lakkauttamassa ja asukasluku Lieksassa pienenee. Voi olla, että tulevaisuudessa kirjastoautonkuljettajia on meillä kahden sijasta yksi, jos ajoreitit ja pysäkit vähenevät vielä lisää. Toivottavasti tulevaisuuden kuntapäättäjät näkevät kirjastoautotoiminnan tapana taata kaikille kuntalaisilleen yhdenvertainen mahdollisuus käyttää kirjastoa, jotta mahdollisimman monessa kunnassa kirjastoautotoiminta jatkuisi.

Haaste menee Raahen kirjastoon Arja Nevalalle.

• Mikä on tärkein vinkkisi kirjastotyöstä, jonka voit antaa meille vasta aloitteleville kirjaston työntekijöille?
  • Onko työ lasten ja nuorten osastolla muuttunut siitä, kun aloitit työt kirjastossa?
  • Mikä viimeisen vuoden aikana lukemasi kirja on jättänyt suurimman vaikutuksen sinuun?