Etusivu> Kirjastolehti > Kirjaston Libby-sovellus päihitti kaupalliset

Kirjaston Libby-sovellus päihitti kaupalliset

Kokeilin kaikkia ja päädyin kirjaston maksuttomaan äänikirjapalveluun

Olin tänä keväänä vuorotteluvapaalla. Korona muutti vuorotteluvapaan suunnitelmat. Se pyyhkäisi pois harrastukset ja suunnitellut pitkät ulkomaanmatkat. Vietin paljon aikaa kotona, pihalla ja metsässä. Kuuntelin valtavan määrän äänikirjoja. Samalla tulin testanneeksi monia äänikirjapalveluita.

Siirryin kevään ja kesän mittaan yhdestä äänikirjapalvelusta toiseen. Aloitin kirjaston Ellibs-palvelun äänikirjoista, mutta vähitellen testasin myös lähes kaikki kaupalliset äänikirjapalvelut. Käytin eri palvelutarjoajien ilmaiset kokeilukuukaudet, yhden kerrallaan.

En huomannut suuriakaan eroja eri palvelutarjoajien välillä. Äänikirjavalikoima ja toiminnot olivat saman tyyppisiä kaikissa kokeilemissani palveluissa. Äänikirjojen suurkuluttajana suomenkielinen äänikirjatarjonta alkoi tuntua liian suppealta.

Valikoima laajeni huomattavasti, kun siirryin suomenkielisistä äänikirjoista englanninkielisiin. Monissa kaupallisissa äänikirjapalveluissa kirjoja tarjotaan useammalla kielellä. Erityisen mukavaa oli kuunnella kirjailijan itsensä lukemia kirjoja, tai kirjoja, joissa on pätkiä minulle tuntemattomilla kielillä. Painetussa tekstissä voisin vain arvailla, miltä eri xhosan tai tswanankieliset lauseet kuulostaisivat, mutta äänikirjassa se oli saumaton osa tarinaa.

Siirryin lopulta Amazonin omistamaan, maailman laajimpaan äänikirjapalvelun Audiblen asiakkaaksi. Kirjavalikoiman runsauden suhteen olin äänikirjataivaassa. Kohtuuhintaisella kuukausisopimuksella sain kuitenkin vain yhden tai kaksi äänikirjaa kuukaudessa. Suurkuluttajalle se ei riittänyt.

Lopulta irtisanoin kaupalliset palvelut ja päädyin siihen mistä lähdin liikkeelle, kirjaston tarjoamaan maksuttomaan äänikirjapalveluun. Löysin nimittäin kirjaston Overdrive-palvelun ja sen erinomaisen mobiilisovelluksen Libbyn. Kokoelman e-kirjat ja äänikirjat ovat pääasiassa englanninkielisiä.

Kaikkien äänikirjakokeilujen jälkeen Overdrive ja sen Libby-sovellus oli se, mihin rakastuin. Libbyn tarjonta, maksuttomuus ja helppokäyttöisyys sopii minun tarpeisiini. Kuukaudessa voin kuunnella rajattomasti äänikirjoja, jos palautan jo kuunnellut äänikirjat kirjastoon. Libbyssä minulla voi olla viisi äänikirjaa tai e-kirjaa yhtä aikaa lainassa. Valikoima on sen verran suuri, että olen aina löytänyt mieleistä kuunneltavaa.

Kirjaston äänikirjatarjonta peittosi lopulta kaupalliset palvelut kuusi nolla. Kiitos kirjasto!