Etusivu> Kirjastolehti > Kirjastoseuran uusi ohjelma kulkee Picasson jalanjäljissä

Kirjastoseuran uusi ohjelma kulkee Picasson jalanjäljissä

Kokeneemmilta voi aina oppia jotain uutta, vaikka osaisikin jo valmiiksi hyvin.

Kuolemanrangaistus on tietysti julma toimenpide, mutta kerran siitä oli suurta hyötyä koko maailman kulttuurille.

Vuonna 1793 Ranskan kuningatar Marie Antoinette käveli mestauslavalle pukeutuneena valkoiseen. Rappusia kiivetessään hän kompuroi ja astui pyövelin varpaille. Hänen viimeisiksi sanoikseen jäivät: “Olen pahoillani, en tehnyt sitä tahallani.”

Sillä hetkellä kun pyöveli Henri Sanson antoi giljotiininsa laulaa, Ranskassa siirryttiin tasavallan aikaan. Muutoksen suurin voittaja oli kulttuuri. Entinen kuninkaallinen palatsi Louvre muutettiin museoksi.

Siitä tuli maailman suurin ja kaunein. Vielä nykyäänkin Louvre vetää enemmän kävijöitä kuin yksikään toinen museo, tuoreimpien lukujen mukaan yli seitsemän miljoonaa vuodessa.

Louvrella on taidemaailman kannalta erityinen tehtävä. Joka vuosi sen suuriin kultaisiin halleihin pääsee 250 maalaria töihin. Heidän joukossaan on amatöörejä ja ammattilaisia. Maalarit viettävät joka aamu neljä tuntia kopioimalla suurten mestareiden teoksia.

Kyseessä ei ole mikään pikkujuttu. Mestarit, kuten Paul Cézanne, Edgar Degas, Marc Chagall, Pablo Picasso ja Salvador Dalí ovat osallistuneet Louvren kopiointiohjelmaan.

Louvren ohjelman opetus on se, että kokeneemmilta voi aina oppia jotain uutta, vaikka osaisikin jo valmiiksi hyvin.

Tämän ajatuksen innoittaman päätimme Kirjastoseurassa aloittaa oman mentorointiohjelmamme, jossa kokeneet kirjastoammattilaiset siirtävät oppejaan eteenpäin. Ohjelmassa on mukana kuusi kokenutta ammattilaista ja heidän kuusi mentoroitavaansa. Ohjelma jatkuu kevään loppuun asti. Odotamme innolla, millaisia tuloksia tästä saadaan.

Ja hei, kädessäsi on nyt uunituore, uudistunut Kirjastolehti. Haluamme tämän lehden avulla auttaa sinua ymmärtämään millaisessa ajassa elämme ja mikä kirjaston rooli on nopeasti muuttuvassa maailmassa. Antoisia lukuhetkiä!

Anna meille palautetta ja kerro samalla haluatko liittyä Facebookin lukijapaneeliin kirjoittamalla viestiä osoitteeseen . Luvassa kirjapalkintoja.