Etusivu> Kirjastolehti > Metsoon pääsee nyt sunnuntaisin – kymmenet odottivat kirjaston aukeamista

Metsoon pääsee nyt sunnuntaisin – kymmenet odottivat kirjaston aukeamista

Tampereen pääkirjasto laajensi aukiolojaan tammikuussa. Kirjasto on auki sunnuntaisin kello 11-17.

Tampereen pääkirjaston portaissa käy kova vilske. On sunnuntai, mutta Metson ovet eivät ole lukitut, kuten aiemmin. Sisältä kantautuu puheensorinaa ja kenkien kopsetta. Seitsemäs tammikuuta on historiallinen päivä kirjastolle, sillä se on ensimmäistä kertaa auki sunnuntaina.

Sisarukset Verona ja Ellen Komulainen pelaavat tietokonepeliä kirjaston lastenosastolla. Hetken päästä seuraan liittyy myös kirjapinoa kantava Mila. Kirjastossa käyminen lasten kanssa on hyvin tavallinen ja mieluinen puuha, sisarusten täti Sari Komulainen kertoo.

”Välillä tulemme vain nopeasti lainaamaan kirjoja, mutta toisinaan meillä on jopa eväät mukana. Sunnuntaiaukiolo on todella ihana asia varsinkin lapsiperheiden kannalta.”

10-vuotias Mila on jo melkein kadonnut Risto Räppääjän kansien taakse. Kirjasarja on yksi hänen suosikeistaan.

”Lukemisessa parasta on se, kun tarinaan uppoutuu hyvin. On tosi kivaa, että tänne pääsee nyt joka päivä”, Mila iloitsee.

Sisarukset Verona, Ellen ja Mila Komulainen.

Sunnuntain suosio yllätti

Pääkirjasto Metsossa alkoi kaksi vuotta sitten iso remontti, jonka yhteydessä ajatus aukiolojen laajentamisesta syntyi. Tampereella seurataan muiden isompien kaupunkien, kuten Turun ja Oulun kirjastojen jalanjälkiä.

”Töihin lähtiessä ei osattu arvioida, millaista tämä tulee olemaan. Ovien avautuessa kymmeniä ihmisiä ryntäsi sisään saman tien”, Metson tietopalvelupäällikkö Raili Sihvonen kuvailee.

Sihvosen työnkuva muuttuu uusien aukiolojen myötä. Arkisin hän hoitaa esimiestehtäviä, mutta sunnuntaisin hän on niin sanottu jokapaikanhöylä.

Tällä hetkellä sovittuna ovat vain kevään aukioloajat, mutta Sihvosen mukaan Metso tulee mitä todennäköisimmin olemaan jatkossakin avoinna sunnuntaisin.

Metson tietopalvelupäällikkö Raija Sihvonen.

Turussa kirjastoon pääsi jouluna

Vuonna 2007 Turkuun haluttiin luoda täyden palvelun kirjastotalo. Samaisesta vuodesta alkaen turkulaiset ovat päässeet lainailemaan kirjoja myös sunnuntaina. Palvelupäällikkö Jaana Rantalan mukaan kävijöitä on riittänyt myös pyhäpäivänä.

”Viikonloppuisin lauantait ovat asiakaspalvelun kannalta rankempia. Sunnuntait yleensä sujuvat rauhallisesti.”

Rantalan mukaan suunnitelmat kirjaston sunnuntaisesta aukiolosta herättivät aluksi jonkin verran epäilyjä ja vastentahtoisuutta henkilökunnan sisällä. Työntekijät huolestuivat, että esimerkiksi perheen kanssa vietettävä aika vähentyisi. Työehtosopimuksen mukainen sunnuntaikorvaus on kuitenkin haluttu etu.

”Muutos pelotti toki alussa. Paljon pohdittiin, miksi kirjastonkin pitäisi yleisen trendin mukaan olla aina saatavilla oleva palvelu. Innokkaita sunnuntaityöntekijöitä on kuitenkin löytynyt meillä aina.”

Viime vuonna jouluaatto osui sunnuntaille, joten Turun pääkirjasto piti ovensa auki myös silloin. Jouluaaton viettäminen kirjastossa saattaa olla mahdollista myös tulevaisuudessa – ainakin viime aaton lähes 900 kävijää osoittivat sen kannattavaksi.

”Yhdellä osastolla pidimme glögitarjoilua. Muutoin kirjasto pysyi neutraalina tilana, jonne saattoi halutessaan vaikkapa paeta koko jouluhumua”, Rantala kertoo.

Uudistus oli toivottu

Tuula Saariston mielestä Metson uudistus on todellinen ’superjuttu’. Hän kertoo toivoneensa sunnuntaisia aukioloja jo vuosia.

”Joulun alla luin lehdestä tulevasta uudistuksesta. Aikaisemmin ajattelin, että tämä ei koskaan tulisi toteutumaan.”

Saaristo olisi toivonut ensimmäisen sunnuntaiaukiolon houkuttelevan paikalle enemmänkin ihmisiä. Vaikka lähes joka puolella näkyy ainakin yksi ihminen nenä kiinni kirjassa, on tunnelma rauhallinen. Asiakaspalvelussa ei näy jonoa, eikä kirjastolle ominaista seesteistä ilmapiiriä riko kuin satunnainen lasten kiljahdus.

Kello lähestyy puolta neljää ja kirjasto on auki vielä vajaa pari tuntia. Saaristo on ehtinyt viettää kirjastossa aikaa vasta hetken. Seuraavana asialistalla on etsiä tuorein New York Timesin numero lehtilukusalista. Siellä hän tulee varmasti vierailemaan tulevinakin sunnuntaina.