Etusivu> Kirjastolehti > Räppäri Yeboyah: ”Äiti kannusti lukemaan”

Räppäri Yeboyah: ”Äiti kannusti lukemaan”

Rap-artisti ja dj yrittää pitää kirjojensa määrän hillittynä.

Helsinkiläinen Yeboyah tuli tunnetuksi ensisinglestään ”Broflake” vuonna 2017. Sittemmin hän on esiintynyt osana D.R.E.A.M.G.I.R.L.S.-räppishowta, ja tänä vuonna hän julkaisi ep-levyn Elovena, joka on myös visuaalinen kokonaisuus: jokaisella biisillä on oma musiikkivideonsa.

Kuvataiteilija Raakel Kuukan tytär on saanut kotoa paitsi kipinän visuaaliseen tekemiseen myös rakkauden kirjoihin. ”Äitini on oikea lukutoukka”, Yeboyah kertoo.

Artistin oma kirjoittaminen suuntautuu päiväkirjaan ja biisien sanoituksiin.

Suhteeni kirjallisuuteen

”Äitini on aina kannustanut minua lukemaan. Kirjasto on kodin ohella toiminut lapsuudesta saakka jonkinlaisena turvapaikkana, johon on voinut hetkeksi unohtua. Nykyään pyrin lukemaan jotakin joka päivä, ja suhteeni kirjallisuuteen on ylitsepursuava. Voisin viettää kaikki päivät lukien, jos siihen olisi mahdollisuus ”

Missä luen mieluiten

”Jossain pehmeässä, rauhallisessa, valoisassa ja turvallisessa paikassa, kuten sängyssä, nurmikolla tai riippumatossa. Luen eniten iltaisin ennen nukkumaanmenoa, mutta parhaita ovat lukuhetket keskellä päivää.”

Millainen lukija olin lapsena

”Opin lukemaan hyvin nopeasti esikouluikäisenä eli noin viisi–kuusivuotiaana. Luin pienenä paljon. Rakastin Neiti Etsivä -kirjoja, Risto Räppääjää, isoja satukirjoja ja kaikkia niitä erikoisia satuaarteita, joita kirjahyllyni pursusi. Pienenä lapsena lempikirjani taisi olla Kränkkä. Kuuntelin myös paljon äänisatuja, esimerkiksi Rölliä. Ala-asteikäisenä tutkin ahkerasti äitini kirjahyllyn sisältöä ja kävin lainaamassa kirjoja kirjastosta. Luin silloin myös paljon sarjakuvia kuten W.i.t.c.h.-lehteä.”

Miten saan kirjani

”Ostan kirjoja silloin tällöin. Enemmän kuitenkin lainailemme niitä kavereiden kesken. Saan kirjoja myös merkkipäivinä lahjaksi, ja äitini ujuttaa niitä minulle edelleen tuon tuosta. Käyn usein kirjastoissa tutkimassa kirjoja, nuotteja ja musiikkia.”

Millainen kirjahyllyni on

”Kirjani oleilevat sievässä rivissä värijärjestyksessä keittiötasojen yläpuolella.”

Kirja jonka luin viimeksi

”Luin juuri Angie Thomasin Viha jonka kylvät -kirjan, ja se oli mieletön! Sain juuri luettua myös Beata ja Malena Ernmanin ja Greta ja Svante Thunbergin Sydämen asioita -kirjan. Tällä hetkellä kesken ovat Toni Morrisonin Sinisimmät Silmät, Philip Pullmanin Kultainen Kompassi – ja muutama muu.”

Kirja jonka aion lukea

”Seuraavana lukujonossa on Naomi Kleinin This Changes Everything.”

Kirjat joita nolostelen

”En säilytä kirjoja, joita nolostelen. En myöskään nolostele kovin helposti, sillä kaikelle on syynsä.”

Rakkaimmat kirjani

”Äitini tekemät kirjat, Koko Hubaran Ruskeat Tytöt ja päiväkirjat.”