Etusivu> Kirjastolehti > Sallikaa tiedon tulla lasten luo

Sallikaa tiedon tulla lasten luo

Alakoulussa tilanne oli erinomainen. Kirjastoon hankitaan jatkuvasti uutta monipuolista tietokirjallisuutta. Eläinkirjojen lisäksi tiedekirjat ovat suosittuja. Tietokirjat ovat mukana eri luokka-asteille tehdyissä lukudiplomeissa.

Yläkoulussa tilanne ei ole yhtä hyvä. Omaa koulukirjastoa ei ole. Luokkatiloissa on jonkun verran tarjolla tietokirjoja, mutta iso osa on yleensä lukon takana. Kyselyyn vastannut opettaja piti ikkunalaudalla omaa sivistyssanakirjaansa, josta oppilaat aina joskus kysyvät: ”Saako sitä lukea”. Aina saa. Koulun yhteiseen oleskelutilaan ideoidaan parhaillaan avoimen kirjahyllyn tavoin toimivaa kirjastoa oppilaiden vapaaseen käyttöön. Hyllyyn tulee myös tietokirjoja.

Lukiossa on oma kirjasto, jossa on kirjoja ja lehtiä eri oppiaineiden teemoista ja kysymyksistä. Viime vuosina on hankittu erityisesti liikunta- ja terveystiedon kirjoja. Luokissa tietokirjoja ei juurikaan ole.

Kuten kaikkialla muuallakin arjessa, myös kouluissa tietoa haetaan Googlella. Se onkin tehokas ja hyvä väline, kun jo tietää, mitä etsii. Tiedonhaun helppous ja myös sen systemaattisuus voivat kuitenkin sivuuttaa sattuman ja yllätyksen roolin tiedonhalun virittämisessä.

Kiinnostavinta onkin, että se, mitä emme osaa sanoin muotoilla hakukoneen hakulaatikkoon ja se mikä on kirjahyllyn toisella puolella tai uuden, itselle vieraan lehden artikkelissa, monipuolistaa yleissivistystämme asioilla, joita emme tienneet olevan olemassakaan. Google-haussa saatu satunnaistulos ei myöskään korvaa opetuksellisesti, visuaalisesti ja kielellisesti hyvin tehtyä tietokirjaa ja siitä saatua kokonaiskuvaa.

Tietokirjojen esittely vinkkauksissa ja tieteellisen tiedon yleistajuistaminen keskustellen tai vaikka tietonäyttelyiden avulla helpottaa tieteellisenkin tiedon omaksumista. Vinkkaukset myös kannustavat koululaisia ja opiskelijoita tietokirjojen pariin. Opettajien ja kirjastolaisten tekemä työ on tärkeää. Vinkit ja tiedonhaun täsmäapu tarvitsevat rinnalleen myös oppijan omaa oivaltamista ja löytämistä tukevaa ohjausta.

Tiedon äärellä pitää teinien voida myös lojua ja maleksia ilman järkiponnistelua ja suorittamisen painetta. Sallikaa tiedon tulla lasten luo, älkää estäkö sitä.