Etusivu> Kirjastolehti > Suodenniemen kirjasto – kirjakaupunki Sastamalan päänsärky

Suodenniemen kirjasto – kirjakaupunki Sastamalan päänsärky

Muutama vuosi sitten yhdistettiin pienet kunnat Vammalaan hövelien lupauksien kera Sastamalan arvokkaaksi kirjakaupungiksi.

Suodenniemen kirjasto siirrettiin Kelan talosta paikkakunnan ainoaan historiallisesti arvokkaaseen, julkiseen rakennukseen, kunnantaloon. Rakennus äänestettiin muutama vuosi sitten Sastamalan kolmanneksi kauneimmaksi taloksi. Kelan talossa oli myös siirtokirjasto- vanhoja kirjoja, joita aina silloin tällöin tarvittiin erilaisiin  tutkimuksiin. Kirjakaupungin pääkirjasto vei ne mennessään emmekä sen koommin ole niistä kuulleet kuin huhuja, että ne olisi poltettu. Kirjaroviothan kuuluvat olennaisena osana kirjoihin yleensä. Mene ja tiedä.

Kunnantaloon tehtiin kallis remontti ja saatiin vanhaan, puurakentamisen historiasta kertovaan taloon todella hyvä kirjasto. Talo on Suodenniemen sydän, sen suojissa on vuosikymmeniä ratkottu pienen kunnan ongelmia. Joku ehdotuksista kirjaston siirtoon on ollut nuorisotilojen muuttaminen kirjastoksi Urheilutalolla. Nuoret kuitenkin tarvitsevat oman tilansa ja kirjastoksi tila on liian pieni. Nuorista on pienen paikkakunnan pidettävä erityinen huoli ja vapaa-ajan tila on heille kallisarvoinen.

Sivistystoimesta taas on sanottu, että uusi opetussuunnitelma tukee kirjaston siirtoa koulun tiloihin. Uusi opetussuunnitelma kuitenkin painottuu digiopetukseen, laitteiden käyttöön sekä tiedon hankinnassa, että sen käyttämisessä. Digiopetus on osittaista, suurin osa opetuksesta ja oppimisesta tapahtuu kuin ennenkin. Sen sijaan uuden OPS:n ilmiöpohjainen opetus ajaa oppilaat pois kouluympäristöstä. Kulkeminen kirjastoon, julkisessa tilassa käyttäytymisen oppiminen ja rakennuksen historian kertomukset sukupolvien takaa, on alakoulun, vikkeläkinttuisille lapsille ilmiöoppimista parhaimmillaan.  Heidän opettamisensa ei vaadi ison aikuisten kirjaston siirtoa kouluun.

Suodenniemen asukaspohja on ikäihmisvoittoinen. Me käymme kirjastossa lukemassa monelle liian kalliit päivälehdet, käytämme nettiä, seuraamme kaavoitusta kunnan ilmoitustaululta ja lainaamme luettavaa isosta aikuisten valikoimasta. Kirjastossa on esitteitä ja lomakkeita netittömien käyttöön. Kirjasto on logistisesti erinomaisella paikalla, keskellä kylää. Lapset kipaisevat koulun mäelle kevyesti, me emme enää ja meitä on enemmistö. Kunnantalolla sälytetään mm. kaikki Suodenniemen yhdistysten arkistot perinnekäsitöineen. Uusi kirjastolakiesitys (2016) korostaakin kirjastojen ja paikallisten yhdistysten yhteistoimintaa, – jopa vaatii sitä.

Lainauksia ei koskaan tule olemaan paljon, – ei tietenkään, koska väkeä on vähän. Me tutkijat ja jatko-opiskelijat olemme lainanneet paljon yliopistojen kirjastoista ja muista suurista valikoimista omien alojemme kirjallisuutta. Lukusali on ahkerassa käytössä. Kesällä Suodenniemen väkiluku kasvaa kaksinkertaiseksi ja kas kummaa kirjasto on kiinni parhaimpaan lukuaikaan.

Älkää ihmeessä siirtäkö tänä vuonna 150 vuotta täyttävää kirjastoa siitä rakennuksesta minnekään.  Se olisi sivistyneeltä, demokraattiselta kaupungilta sivistymätön ja lyhytnäköinen teko. Rakennus on ainutlaatuinen, sen kirjasto kaupungin helmi, osoitus kirjakaupungin arvokkuudesta. Uusi kirjastolaki meni käsittelyyn 10.11.2016.  Siinä korostetaan kirjastojen yhteiskunnallista merkitystä. Kirjastojen uusiksi tehtäviksi tulevat aktiivisen kansalaisuuden, demokratian ja sananvapauden edistäminen, ne ovat alueensa kulttuurisia olohuoneita, kuten meidän kirjastomme nyt.

Hilkka Asteljoki, opetusneuvos, Suodenniemi, Sastamala